söndag 26 december 2010

... stoppade av isen....

... ja faktiskt. På väg hem så gjorde vi misstaget att gå genom Björköfjorden, fast vi visste att det skulle finnas is där. Ja, ja, man är väl inte alltid så smart..... Halvvägs ner så var det alltså stopp. Inte några isflak bara utan massiv is. Vi kände oss lite som Ola Skinnarmos kompisar - några som dragit igenom Nordostpassagen. Kort sagt några riktiga äventyrare! Tyvärr tog det ju ett tag innan vi hann upp (de flesta av oss satt inne och åt lunch) och hittat kameran och lämpliga skor, så kvaliten på bildbeviset är väl inte det bästa. Men det är alltså is ni ser, så det så!

Nu tappade vi tid, eftersom vi kommit en bit och var tvugna att vända. Vi skulle dessutom till Styrså Tången och tanka, så att komma hem i dagsljus var ju bara att glömma. Här skulle alltså mörkernavigeras in till Göteborg. Och tro nu inte att det var plottern som gällde. Nä, ska det va ska det va på riktigt. Jag fick "äran" att navigera och efter en stund tappade jag bort oss. HJÄLP!!!!!! Behöver jag tala om att jag hade den stora skärmen typ 40 cm från ögonen men tänkt bort den. Nä, i stället stog jag med den lilla pannlampan, sjökortet, gradskiva och transportör. Tro mig, tjocka skidhandskar funkar inte för detta hantverk heller!

Det var alltså lite svettigt, och inte för ett ögonblick tänkte jag på att titta på den "STORA" skärmen. Jag kanske är en riktig sjöbuse trots allt och inte nån instrumentseglare..... Men vi fixade ju detta också, så klart och 7 timmar efter att vi lämnat Klädesholmen la vi till snyggt i Långedrag. Efter ytterligare nån timma hade vi lyckats städa och tömma båten på alla grejer. Hej då Nawica - syns nästa år igen....
Det är nästan så att man ser en liten isbjörn, eller hur.....



Tjörnekalv - smalt men vackert

För att tamparna inte skulle frysa fick de komma in i värmen under gång

Ser ni oss - på väg genom snobbrännan till Styrsö

Inga kommentarer: