Båten

 Här får ni veta lite mer om vår Nefi , "huvudpersonen", i allt mitt bloggande. Låter väl lite galet, men det är nästan som en familjemedlem.... Båtfolk är ett konstigt släkte! Jag tar hjälp av dom som vet bäst, klassförbundet för NF  och här är deras beskrivning:

C i full karriär i "Kräftköret 2010"
NF är en snabbseglande båt för familje- och tävlingssegling. Den är en föregångare till de moderna segelbåtarna med sin 7/8 rigg och självslående fock. Den kännetecknas till det yttre av ett förhållandevis stort segelplan, sin vassa stäv, utanpåliggande roder och sitt låga fribord.

NF är konstruerad av en av världens genom tiderna störste kappseglare, Dansken Paul Elvström. Genom hans företag Elvström & Kjaerulf Yachtdesign i Danmark, ritades NF åt Kuling Marin i Åkersberga efter idéer från två stockholmsseglare, Bill Åberg och Gunnar Lundborg.

Nordisk tillverkning
Första båten sjösattes 1975 och produktionen pågick fram till 1985 (1993 CC Marine, Danmark). Det har byggts NF:ar i Sverige, Danmark och Finland. Totalt har ca 350 båtar tillverkats. De flesta är självbyggen, vilket förklarar varför finish och utförande varierar, (tex ¾- och ½- fabrikat) men det finns också de som är varvsbyggda.
Den nya badplattformen
I Sverige byggdes NF främst av Kuling Marin i Åkersberga (och andra varv) men oftast som självbyggen. Det har även tillverkats båtar i Göteborgsregionen. I mitten av 1980-talet kom den nya modellen ”Nya NF” som enbart tillverkades i Sverige. I Danmark tillverkades NF först hos Elvström A/S (14 st) tills varvet gick i konkurs. Därefter tog CC Marine A/S i Holbaek över tillverkningen. Det tillverkades knappt 50 båtar i Danmark och de flesta är varvsbyggda. (Vår båt tillhör dessa 50)

Totalt har det byggts runt 350 exemplar av NF, varav drygt 20 exemplar av nya modellen. Användbara formar finns kvar hos Plastskador & Montage AB vid Svinninge Marina. Så det går att köpa reservdelar som roder, luckor mm om olyckan är framme.

Snabbseglaren
NF är lättseglad både för familjen och för ensamseglaren och som fortfarande är modern med självslående fock och lättdrivet skrov. Den slår Expressen med bred marginal när det gäller komfort och halvtonnarna lika mycket när det gäller seglingsegenskaper.

För att seglas bekvämt med familjen revas NF:en relativt tidigt, redan vid 9-10 m/s. På race och med några på relingen kan man vänta litet till. NF har en stor skeg mellan köl och roder vilket gör henne kursstabil. Kryssningsegenskaperna är underbara med god fart och hög höjd. På undanvinden går det ordentligt fort p.g.a. en bärig akter.



 
Jag och C startar i Bohusracet 2010
 NF är en entypsbåt vilket betyder att den är klassificerad som tävlingsbåt hos Svenska Seglarförbundet. En båt som uppfyller klassreglerna eller har ett SRS-mätbrev kan användas för tävling. För att tävla mot andra NF:ar vid entypskappsegling ska båten uppfylla klassreglerna. För att tävla på mot andra båttyper används handikappsystemet SRS och NF har SRS 1,11 när den uppfyller klassreglerna.

För den som enbart familjeseglar finns det inget tvång att mäta in sin båt, men för att den per definition ska vara en NF så måste den uppfylla klassreglerna.





Familjebåten
NF är rymlig för sin storlek med fem kojer, toalettutrymme, garderob och pentry. Sittbrunnen är mycket stor jämfört med andra båtar i samma storleksklass och är en underbar tillgång i hamn.

NF:en kan skilja sig åt i inredningen men oftast ligger pentry direkt till styrbord om nergången. På motsatt sida finns en stickkoj. Salongen består av två längsgående soffor. Mellan förpik och salong finns toalett och garderob.

Bilder
Bilder från gamla ägare

Kalla fakta:
... snart...