tisdag 8 mars 2011

...mycket väder för pengarna.....

I bland kan man få uppleva alla väder som finns på en helg. Ja, undantaget snöstorm kanske, i alla fall på hösten. Så var det en helg i september 2010.

Vi seglade upp till Björkö/Kalvsund en fredag eftermiddag med syfte att säkra hem segern i serien, dvs klubbmästerksapet i SS Fram. Vi ledde över våra kära ärkefiender; Bröderna F, men det gällde att vinna. Skulle dom vinna så skulle det bli lika och då var det sista seglingen som skulle gälla.....

Vi var taggade och såg fram emot att få "tvåla till valparna" en gång för alla. Vi vann ju visserligen vandringspriset i våras men ändå...

Därför blev det surt när dom inte dök upp till start. Vi vann, visserligen mycket förtjänstfullt - ;=) - men det var ju på sätt och vis walk over.... Nu ser vi fram emot nästa säsong..... gammal är äldst.....

På lördan drog vi ner till Vrångö och hade en fantastisk segling. Vi satte nytt fartrekord igen  och surfade fram i 8,45 knop!!! (För er mina kära landkrabbor måste jag ändå informera att det är inte alla som blir impade av den farten....) Allt var kanon tills vi ändrade kurs efter Vinga ner mot Donsö Svartskär - en j-a plattläns igen!! Kan ingen förbjuda detta i lag? Vad händer? Jo jag blir sjösjuk!!!!! C är en ängel och gör allt för att peppa, men med ganska stora vågor i häcken (blåste väl en 10-12 m/sek) så kände jag mig inte riktigt hundra. Hängde i ganska länge dock, och släppte inte rodret förrän jag inte kunde koncentrera mig riktigt och det var risk för slänggippar. (Risken bestod väl i och för sig mest i att jag inte kan "läsa" seglen...  eller vindexen)

Precis i höjd med Donsö Svartskär blir vi sedan "prejade" av en stridsbåt 90. Vi närmade oss ett avlyst stridsområde - militären hade övning - men Vrångö var OK, så vi fick fortsätta.

Resten av helgen blev så där perfekt slö. Vi somnade redan vid 21-tiden på lördan, men hade ändå sovmorgon på söndan - LYCKA!!

På natten blåste det 11-14 och växlande, så det var väl en himla tur att vi inte gick till Tistlarna som vi hade planerat. Söndan började med mycket vind och sol, för att fram på dan bli regn och vindstilla, nästan. Ett tag var det så fint - med sol och mycket värme - att vi på fullt allvar pratade om att ligga kvar till måndag morgon.

Vi gav oss ändå iväg, nästan ingen vind alls och en timma senare är bilderna tagna! Mycket vind, vindstilla, mycket regn = mycket väder för pengarna. Härligt!

Tänk att man redan innan säsongen har börjat och båten är i sjön, kan längta till hösten.....

5 kommentarer:

Roger sa...

Härlig bild!

Roger sa...

Framför allt den på naturen.. ;-)

Ewa Luvö sa...

... å jag som trodde det var på mig.....;)) Allvarligt talat så var det ett fantastiskt ljus! Riktigt oväder ! Jag var ganska rädd. Trodde att det var en tromb eller nåt på väg!

Michael Axborn sa...

Håller med, svårt att veta exakt vad ett sådant oväder för med sig. Ser jag den typen moln håller jag tummarna för att jag ska slippa undan men det har inte hjälpt hittills ;)Det där med sjösjukan, har du provat gröna äpplen? (hmmm, tror jag ska skriva något om det på bloggen)

Ewa Luvö sa...

Michael, sjösjukan är inte så farlig egentligen. Kanske fyra gånger på 10 år, och bara på plattläns i lite hårdare vindar. Får väl träna mer med spinackern.......