torsdag 11 mars 2010

Galapagos - Isabella

Galapagos var inte bara hav, båtar och snorkling med sköldpaddor och pingviner. Vi vandrade, och vandrade,  och vandrade och sen red vi också. (Andra hästen till vänster om "hästskötaren", och jag tillbringade en hel dag tillsammans). Jag som haft hästar själv, och ridit mycket tyckte nog att han var lite väl seg. Det var rent omöjligt att att få upp honom i galopp,  vilket var synd eftersom det fanns riktigt härliga galoppbackar, lagom branta och lagom långa....

C var kanonduktig, en ren naturbegåvning. I början tog jag som vanligt på mig rollen som, mental coach (jag har ju beskrivit denna viktiga roll tidigare, se inlägget om Rockan) och "instruktör", men jag la ner det ganska snart, för han fixade det själv. Visserligen ramlade han av men ändå! En annan i gruppen som också ramlade av, bröt faktiskt revbenet. Så  det var lite kalabalik ett tag.

På Isabella finns en av världens största vulkankrater, den är dessutom aktiv. Senaste utbrottet var för tre år sedan så det var en mäktig känsla att vandra över så "ny" lava.

På bilden syns en av dessa lavaströmmar. Det såg nästan ut som om den fortfarande var varm och lite glödande.

Inte nog med att vulkanen var aktiv, i Galapagosarkipelagen sker 100 jordskalv varje år! I genomsnitt ett var 3-4:e dag. De allra flesta är ju små så att de inte märks, men ändå!






Inga kommentarer: