onsdag 10 mars 2010

Bohusracet 2010

Om C får bestämma så ska vi segla Bohusracet i år. Förra året fegade jag ur, så i år får det väl bli av. Tävlingen går 2-4 juli och man seglar 170 Nm nonstop, shorthanded och för båtar med LYS över 1,00. För er landkrabbor betyder det att man seglar "maraton" i ca 2 dygn och får bara vara 2 i besättningen. LYS är ett handicappsystem som gör att båtar av olika storlekar kan tävla mot varandra. Racet startar i Uddevalla och slutar på Bohus - Malmön. I år räknar tydligen arrangörerna med upp till 100 båtar.

Jag är ju som sagt, jättekaxig efter lite vin i fåtöljen framför brasan en kulen vinternatt.... Men när det väl blir allvar så kan jag bli lite mer ödmjuk och fundera på hur vi ska lägga upp det och om jag fixar det. Allt beror ju på vinden (och i viss mån vädret, om ni förstår skillnaden). Att ha vakten själv, mitt  natten med en hård kryss, eller kanske ännu värre med en plattläns, är ju inte mitt drömscenario. C hävdar att jag kan jättemycket mer än jag tror, jag måste bara våga lita på mig själv. Jag kan köpa det men har ju, som vanligt, en plan B. C får visst sova men det blir i sovsäck och i sittbrunnen så att jag kan väcka honom i fall att, smart va?

Vill ni få en liten bild av vad det handlar om så klicka in er  här Bohusracet tips


Posted using ShareThis

Inga kommentarer: