fredag 7 januari 2011

...jag var så blöt och kall...

...men ändå var det fantastiskt härligt! I maj var jag med om min kallaste, blötaste och regnigaste och tävling - hittills - Stora Oset Race 2010. Fem timmar i konstant regn är väl inte det skönaste precis, i alla fall inte när det pågår. Fast egentligen är det ju det ändå, på nåt knepigt sätt!

Ca 40 båtar kom till start och vi var en av några små "katter bland hermelinerna". Här fanns tunga namn som Peter Gustafsson och hans Blur, men även andra.  Oset Race är en SRS-segling och av 40 så fanns det bara 3 som hade lägre SRS än oss, 1.10. Många stora båtar var det.....

Det gick väl så där, vi kom inte sist men..... Detta kan ju till viss del förklaras av att vi var de enda som inte hade spinacker. Den var beställd men inte levererad och så länge ingen kan bevisa motsatsen så skyller vi på det. Så klart att det inte är roligt att komma på den nedre delen av resultatlistan, men dom flesta som ställer upp i denna typen av kappseglingar har mycket, störrre erfarenhet än vad i alla fall jag har. Våra förväntningar är helt realistiska, vi tror ju inte att vi ska vinna. Men det är lite skit samma, för det är så roligt att i bland få vara med de "stora" båtarna..... Vi tar ju igen det när vi är med i våra SS Fram seglingar. Två vandringspris för 2010 står på kökshyllan....!

Starten blev lite rörig och snacka om adrenalin och många fula ord när många höll på att gå in i varandra. Gentlemannasport är väl inte det första ordet man tänker på :=) Det var ett jäkla väder, ja inte när det gällde vinden för den var nog ganska bra 5-8 m/s, men det regnade, och regnade, och regnade. Trots "lager på lager" och med dubbla sockor, mössa och allt så frös jag ordentligt efter ett par timmar. Därför gick vi direkt till Källö-Knippla efter målgång och efter varma duschar så var det härligt nära till restaurang Brygghuset .... några meter bara. Dagen efter blev det sovmorgon, långfrukost och sen hade vi några timmars segling hem. Om jag kommer i håg rätt så regnade det då också!


Kallt och blött!

Positioneringar inför starten

Snart är dom i kapp oss - trots att vi startade tidigare.....!!!!!

Mycket som behövde torkas




1 kommentar:

annika5064 sa...

Jag vidhåller, Eva; det ser inte behagligt ut!!!