måndag 6 september 2010

... vi drog förbi en Bavaria 33:a

... när vi gick hem i från Hyppeln i söndags! Fast vi kanske ska börja från början.

I fredags eftermiddag träffade jag mina två seglarkamrater - Carina och Stina - för första gången. Inte mycket tid för småsnack, vi var redan sent ute och skulle egentligen träffa de fyra andra "tjejbåtarna" kl: 17.00 på Vinga. Efter lite mackel att komma ifrån bryggan (... det började ju fint för mig som skeppare....) och tack vare Stina, så kom vi i alla fall i väg. Närmsta och snabbaste väg var det som gällde. Det blev varken eller! Vi tog Styrsörännan ut, men när vi gjort vårt kanske femtitrettonde slag och vinden började dö ut, så var det järngenuan som gällde.

Allt gick väl bra, ända tills vi kom till Vinga. Har varit där hur många gånger som helst, men aldrig sett så mycket folk och båtar. Djungelns lag gällde så då blundar man och tittar bort från skylten som säger max 3 båtar på nocken.....

Mitt i tilläggningen så hostar motorn till och håller på att lägga av. Jag tittar vädjande på Stina - som står på däck - "HJÄLP - KOM NER - NU ÄR DET PÅ ALLVAR!!!!" Stina kikar på mig, blinkar med ena ögat och skakar på huvudet - det där fixar du själv! (Ni har väl förstått att Stina var en förutsättning för att jag skulle vara skeppare - och att Stina gett sig f-n på att det var just det jag skulle vara!!!) Med hjälp av hennes små diskreta signaler med händerna så lyckades jag lägga till hur snyggt som helst. Tror knappt att Carina ens hade fattat vad som hände.

Anledningen till motorns hostattack visade sig vara en kombination av ganska lite diesel kvar i tanken och "ordentliga kvinnfolk" på däck. Tanken lutade alltså lite framåt, om ni fattar. Jag vill å det bestämmdaste göra klart att detta var på intet sätt min analys, utan den är Stinas och Carinas! Tack och lov fanns det kännt folk på Vinga som delade med sig av diesel på morgonen så det löste sig.

Vår båt var fylld av massor med mat, jättegod mat, och en massa ytterligare mat. Å då har jag inte ens nämt all frukt och choklad och ost och kex..... Vi lyckades knô oss in på "Brända fläsket" (för er mina kära landkrabbor betyder det grill- och matplatsen). Tyvärr var ljudvolymen så hög eftersom det var så fullt med folk att det var en omöjlighet att kunna prata med tjejerna i de andra båtarna.

Efter några timmar så blev det ännu värre då en självutnämnd kvinnlig "programledare" med en förskräckande talang för busvissling tog över. Hennes man hade gitarren med sig och f-n ta den som inte var tyst och lyssnade!!!! Vi struntade i "showen" och kröp till kojs.

... lördagens aktiviteter kommer i morgon.....

Inga kommentarer: