tisdag 7 september 2010

... det var spegelblankt...

... vatten när vi vaknade på Vinga på lördan. Solen bara vräkte ner, men som sagt det var inte segelvindar precis.
Efter skepparmötet, där vi egentligen bara konstaterade att det inte blåste, och att vi skulle vara på Hyppeln senast 16.00 så var det dags för en guidad tur på Vinga.

Jag följde inte med eftersom jag gått den innan, och dessutom skulle jag ju ragga upp lite diesel. Nu hade jag ju sån tur att det var känt folk där och med 10 extra liter så kunde vi dra iväg vid 12-tiden. (Verkade ändå som om mina gastar hade rätt i sin analys om "stadiga kvinnor på däck" för med påfyllning så gick motorn perfekt!) Gissa om alla som låg och väntade på plats blev glada när 5 båtar drog samtidigt.

Dagen var tänkt att användas till olika typer av övningar etc. Vår båt hade tänkt att träna på stoppsträckor från olika vindar och hade tänkt leta upp nåt lämpligt kardinalmärke. Men vi nöjde oss med en liten flagga (markerade förmodligen nåt nät...). Det gick lika bra och passerande båtar trodde väl vi var tokiga, men det var jättenyttigt för mig och nästan nödvändigt att ha känsla för om motorn lägger av. Jag har ju svårt att läsa vindarna om det blåser för lite, så det blev ju också några "pinsamma" stunder när jag inte hade koll på ens vart vi var på väg (..nästan).

Väl på Hyppeln så blev det lite sen lunch innan eftermiddagens övningar började. Varje båt blev en "station" - i vår var det Stina som pratade sjukvård ombord. I andra var det t ex ögonsplitsning (mina kära landkrabbor - detta får ni som övning att googla fram själva) eller väjningsregler. Roligt och lärorikt. Också kul att se de andras båtar, allt från Malö 38:a till HR 31.

Kvällen överraskning blev när det mitt i middan kom två killar och gav oss en hel säck med nykokta kräftor. Alla stora kastruller och bunkar kom fram och det blev en fullständig orgie i kräftor. ME LIKE!!!! Resten av kvällen ägnade vi oss åt att antingen småskratta, gapskratta eller tjuta av skratt. Däremellan var det väl mest ett ständigt småfnitter. Tänk att man kan ha så roligt - så länge! Å Carina fyllde år - Hurra, hurra, hurra, hurra!

Nu började jag komma in i skepparrollen, (kanske tack vare några glas vin...) så innan vi somnade så informerade/beordrade jag min besättning att packa ihop sina grejer innan vi skulle lämna Hyppeln dan därpå. Jojo, ni märker vilken pondus man får.... börjar närma sig hybris....

Vi somnade i alla fall gott till skratten från tjejerna i de andra båtarna - särskilt i en. Dan därpå fick vi reda på anledningen till deras skrattorgie, men min uppfostran och prydhet hindrar mig att berätta vidare! Säger bara att man vet aldrig vad som syns på skotten i en Malö 38:a ...

I morgon skryter jag vidare om när vi satte segel direkt och tvålade till en Bavaria 33:a....

Inga kommentarer: