söndag 27 juni 2010

Hemma igen!

Det var inte mycket som stämde i det förra inlägget! Inte var det nåt lyxliv, inte var böljan särskilt grön och inte var jag mycket till kuttersmycke heller. Det var inte ens en Salona 46:a! Det enda som  stämde skulle väl vara förkylningen då.

Båten blev en Jeanneau 45:a (för er mina kära landkrabbor betyder det att den är 14,85 m lång) och den fylldes med 10 personer på lördagskvällen. Några av oss kom ner på förmiddan till Split och vi drog iväg norrut till Skrebnik, där resten mötte upp vid midnatt. På söndagen drog vi vidare ännu mer norrut in i kanalen och upp till Skradin. Där blev vi sedan inblåsta i två dar. Det var storm, åska och regn som gällde. Lite tråkigt men vi traglade på med väjningsregler och ljud- och ljussignaler!

Det var många fler "lektionstimmar" än jag hade räknat med. Mellan 6-8 timmar per dag. Allt från "föreläsningar" till enskilt arbete. Men också mycket i grupp, särskilt när det gällde sjökortsarbetet. Nu var ju hela idén att vi skulle plugga in kustskepparexamen på en vecka, så det är klart att att det blev mycket teori.

Förkylningen gick ganska fort över (undrar hur många jag lyckades smitta ner, förutom stackars Malin....) Men på onsdag däckades jag totalt efter lunch. Pang sa det, fick jätteont i magen och sov i ett sträck i 20 timmar! Konstigt, men förmodligen en liten backlash från förkylningen och lite väl mycket stress innan semestern. Ingen större fara, förutom att jag missade nattnavigeringen till Split. Tur att jag redan har den stämpeln, men det hade varit kul.

Från Split körde vi till "The Blue Cave". En grotta som mellan 9 och 11 på förmiddan är alldeles blå inuti. Solen kommer in och lyser upp grottan och vattnet. Jag fegade ur, eftersom jag inte gillar små och trånga utrymmen, men de som var där gillade det.

Nu hade vädret stabiliserat sig och var kanon. Visserligen var det fortfarande känning av gammal sjö, men inte så att det störde. Det som störde var i stället att det inte blev särskilt mycket segling, utan mest att gick vi för motor. Vet inte riktigt varför - kanske för att det inte hade funkat så bra med tanke på våra "lektioner" och att det kanske skulle kränga för mycket för att funka med 8 pers som skulle hänga över sjökort eller göra olika prover - kanske var det så....  För inte var det brist på intresse.

För vår del spelade det väl inte så stor roll, vi kan ju segla när vi vill men det var flera som var med just för seglingens skull.


Midsommarafton firades mycket traditionellt med sill, köttbullar, prinskorv och färskpotatis. Självklart fanns det snaps också. Vi ankrade i en liten vik. Badade, snorklade och sjöng snapsvisor. Men mycket städat. Vi skulle ju skriva provet på kvällen. Ja, den riktiga skepparexamen får vi göra här i Sverige men ändå. (Mina kära landkrabbor, det innebär att jag får köra en Stena-färja. Ja, under förutsättning att den registreras som fritidsbåt och att ni bara är 12 passagerare ombord! Ni som har lust att hänga med....kan väl börja tigga ihop lite pengar till båtköpet....)

Efter en skön eftermiddag och kväll körde vi "hem" till Kremik. Vid 23.30 var provet klart och efter genomgång stupade vi i säng.

Resultatet visade att jag måste ta mig en extra duvning med sjökortsarbetet för att vara säker på att klara mig!

Trots storm och elände i början på veckan så har vi haft det fantastiskt trevligt. Att trängas 10 personer dygnet runt på en sån liten yta utan att börja bråka är otroligt. Tack alla trevliga människor: Bertil & Birgitta, Lilja & Erik, Peter, Stefan och framför allt Einar & Malin, vår kapten och värdinna. Hoppas vi ses igen!

Sugen på att segla i Kroatien kolla på More Sailing

1 kommentar:

Anna sa...

Låter härligt! Anna