söndag 27 mars 2011

...musen som röt....

I bland brukar jag "grotta" ner mig i olika diskussionsforum. Särskilt de med många kommentarer. I går hamnade jag i ett av Blur:s från november 2010 och rubriken på Peters inlägg var: Seglingen sätter ner foten. Eller inte. och han inledde så här:

Hej Joakim, jag läste din ledare i senaste numret av Segling och blev lite förvånad. Du har ju tidigare sagt till mig att du inte läser bloggar för att det inte diskuteras något viktigt? Därför blev jag lite häpen när du förfasades så över debatten kring Hyundai Cup och Royal Blue.
Du använder ju sällan kraftuttryck, så man förstår att du var upprörd när du i ett och samma stycke använder uttryck som: fegisar, indoktrinering, spekulativa inlägg, onyanserade och uppenbart okunniga, total avsaknad av logik och analys, skvallersoppa, lynchmobb och intetsägande. Inte illa :-) Och det är väl jag som skall ta åt mig?
Och framförallt mina läsare. Den så kallade lynchmobben. Jag blir dock lite osäker på om du verkligen har följt diskussionen.
En sån ingress kan man ju inte bara låta bli att läsa!  Så det gjorde jag och fortsatte med alla 156 (!!) kommentarerna. Det var både högt och lågt, stort och smått (och kunde man ibland ana en viss antagonism......) och ibland spårade det ut alldeles, men i det stora hela en mycket intressan diskussion. Efter ett tag hajade jag till, för då var det en man som undrade var alla brudar fanns.

Intessant läsning (underhållning) grabbar …men var är brudarna? Hör väl egentligen inte hit och det är kanske något som diskuterats förut? Men det slog mig plötsligt att alla verkar vara män/killar/pojkar här.? Anonyma inlägg får räknas som könlösa. Ni skrämmer väl inte bort tjejerna? Eller läser dom Segling kanske? //Fredrik Monfrino
Direkt kommer denna repliken:

Brudarna är nog här också… hoppas jag! Jag läser iallafall både Segling och Blur och har följt denna tråd (och andra) med intresse! Bristen på inlägg skyller jag på min kvinnliga blyghet ;- //Maria
Sen kommer en ny replik:

Vill minnas en som brukade kommentera som hette SOFIA. Visade sig sedan vara namnet på en båt, skribenten tror jag var den manliga skepparen :D För visst är det synd att det verkar vara få kvinnor som kommenterar. Finns inget att blygas över, det har en del usla kommentarer bevisat ;-) //Sam V
Vad vill jag då med detta? Jo, segling är en riktigt grabbig sport, särskilt på kappseglingar men inte sjutton anstränger vi oss särskilt mycket att ta plats. Vid flera tillfällen ser jag kommentarer på flera forum som faktiskt frågar var vi "brudar" är. Och jag ser flera män som önskar att deras fruar, tjejer, döttrar och kompisar skulle vilja vara lite mer delaktiga. Hur är jag själv då? Inte alls bra, i alla fall inte hittills. Fast när det värsta stormen över de nya SRS-talen har lagt sig, så ska jag också göra mig hörd.

Även möss kan ryta till - i alla fall ha en åsikt... ;)

När vi ändå är igång, så är det väl bara att inse att Bohusracet 2010 var en upplevelse - även om vi var tvungna att bryta pga segelhaveri.....

1 kommentar:

Anonym sa...

Saknar du tjejerna till sjöss ska du mönstra på ett segelfartyg. Även om befälen fortfarande till stor del är män så kommer tjejerna starkt på däck. Blir alltid bättre med jämnare fördelning mellan könen. Dessutom skruvar man lite på passagerarnas världsbild vilket alltid är roligt.
Sture Haglund
Briggen Tre Kronor